Alla i min omgivning har under årens lopp fått utstå en tämligen omfattande flod av gnäll centrerat till min egen förflyttning från bostaden till jobbet.
Yttranden som - " Cykel-helv....tet!!!", "Jä...a Punktering!!" "Nu har växeluslingen havererat IGEN!!" har repeterats så pass många gånger att det nog börjar vara lite för välbekant....
Hur tillfredsställande det än må vara att gnälla inför oskyldiga på jobbet, så gör detta ju inte att själva transporterandet blir lättare. Detta måste lösas på annat sätt.
År av misskötande av cyklar och krångel med växlar och bakhjulspunkteringar har fått mig att lägga upp en briljant strategi som kommer att lösa detta en gång för alla! Jag ska köpa en cykel-usling UTAN växlar! Japp - hur svårt kan det vara? Ni som nu någon gång läst något som jag skriver vet ju att det ALLTID är svårare än det verkar... Så ock detta. Det visar sig att oväxlade cyklar (för åretruntpendling) är en riktigt främmande fågel...
Var allting inte lite enklare förr...? |
Om man går in till en cykelaffär och frågar efter en oväxlad cykel, får man oftast följande reaktion:
- En tom, oförstående blick från den stackars försäljare som man konfronteras med
- Försäljaren gör någon form av bedömning (och sonderar flyktvägar)
- Man får sedan alltid en direkt fråga: - " Varför ?!?".
Då tvingas man förklara sina dunkla motiv:
1) Hatar växlar som slutar fungera
2) Ständiga punkteringar som kräver att man monterar lös växlarna (som då slutar fungera)
3) Missköter sina cyklar så grundligt att inga växlar i världen överlever denna behandling (och följaktligen slutar fungera).
4) Bor på ett fullständigt plattland - ANVÄNDER över huvud taget inte växlarna (om dom nu händelsevis skulle fungera)!
De mest välsorterade butikerna har då i sällsynta fall lyckats trolla fram någon oväxlad landsvägsracer i retro-modell med bockstyre som sitter så lågt att det nästan är i samma höjd som framnavet...
Ett annat pyttelitet problem är att dessa då är utrustade med däck som är typ 1 cm breda och saknar varje tillstymmelse till mönster. Alltså inte riktigt optimala om man inte älskar att byta däck efter punktering (läs lite i ovanstående text om min åsikt i ämnet är oklar...).
Sådana däcks lämplighet för snöslask, fryst snöslask och ett par decimeter blötsnö kan väl också ifrågasättas...
Nej, nej, nej! |
När inte verkligheten har svaren så går man till Internet. Efter lite sökningar så öppnades en ny värld. Det visade sig att det finns någon slags populär-fenomen (främst i storstäder)som centrerar sig kring just - japp! - oväxlade cyklar!
Man pratar om "Single-speed" och "Fixies". På svenska "Oväxlat" och "Någon-slags-nav-som-gör-att-tramporna-följer-bakhjulet-och-man-kan-inte-frirulla-utan-man-måste-trampa-på-samma-sätt-som-på-enenhjuling".
De som är riktigt Hard-core har inga bromsar utan använder benen och det där speciella navet för att bromsa. Knappast något för nybörjare - undantaget de nybörjare som tycker att helkropps-skrapsår är kul...
Mina vetenskapliga (...) undersökningar har identiferat två undergrupper. En är hippa storstadsmänniskor med högt behov av ballhetsfaktorbehov och de andra är sådana som pratar om "Minimalism", "Ett med cykeln", "Kontakt med vägen" och en nästan filosofisk/religös vinkling på det hela.
En tredje grupp skulle väl eventuellt kunna vara vi andra som hatar växlar av praktiska skäl (frånvaro av tekniskt kunnande och lathet...).
Nu när jag kommit så långt så har jag då också hittat skumma butiker på nätet där dom säljer sådana cyklar. Eftersom det hela uppenbart innehåller djupare dimensioner än bara "en cykel utan växlar", så är dom ju då inte alldeles billiga... Fast då slipper man ju släpa runt på sådana ovidkommande detaljer som kedjeskydd, ringklockor, lyse, reflexer, pakethållare, växlar (givetvis!), skärmar och i vissa fall bromsar...
En problemfri framtid väntar!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar